Implementace CLILu
do české školy

Citrusové plody

CLIL VÝUKOVÝ PLÁN

Vzdělávací obsah: přírodopis, zeměpis
Jazyk: německý
Název prac. listu: Zitrusfrüchte
Min. jazyková úroveň žáků: A2
Ročník: 8.
Časová dotace: 3 vyučovací hodiny
Rozvíjené klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální, k řešení problémů

Obsahové

  

Cíle

Zjistit základní informace o rostlině, o jednotlivých druzích, o místech, kde se pomerančovníky pěstují.

Výstupy

Žáci pojmenují a zařadí ovoce, které se pěstuje v Čechách a které se musí dovážet.

Žáci zařadí informace týkající se plodu a rostliny pomerančovníku.

Žáci popíšou za pomoci textu, obrázků a statistických dat pěstování pomerančovníků.

Žáci odpovědí na otázky výskytu a pěstování pomerančovníků.

Žáci vytvoří analogický text o jiném druhu ovoce.

Předchozí znalost z obsahu předmětu

Žáci rozliší různé druhy ovoce.

Žáci popíšou stavbu těla rostliny a plodu.

Jazykové    

Cíle

Číst text s porozuměním – selektivní a detailní čtení.

Prezentovat text.

Vytvořit novou prezentaci s vizualizací.

Výstupy

Žáci pojmenují druhy ovoce v němčině.

Žáci vytvoří strukturovaný přehled informací k plodu a rostlině pomerančovníku.

Žáci vyhledají klíčová slova a použijí je ve větě v kontextu.

Žáci interpretují statistická data.

Žáci vypracují písemně odpovědi na otázky k tématu.

Žáci připraví prezentaci s vizualizací a prezentují.

Klíčová slovní zásoba

e Orange, e Frucht, e Schale, s Fruchtfleisch, e Zweige, e Blüte, ernten, e Ernte, s Anbauland, e Pflanze,
r Anbau, e Gestalt, landwirtschaftlich, vernichten, neue Kreuzungen, tierische Schädlinge, e Weltproduktion

kugelig, einförmig, glatt, süß, sauer, duftend, häufig, hell, dunkel, orange, rot, weiß,

Ägypten, Italien, China, USA, Brasilien Spanien, Indien, Tschechien

Rozvíjení jazykové struktury

Die Statistik zeigt …; Mehr …; Weniger …; Unterschiede …; Es gibt …; Nur … % der Weltproduktion …;

Dagegen …

Scaffolding

Obrázky k tématu, šablona k textu

Organizační formy

frontální / práce ve dvojici / práce ve skupině 

Kognitivní rozvoj 

Zapojení myšlenkových procesů

Zapamatovat – identifikovat, vybavit si druhy ovoce (PL/aktivita 1)

Porozumět – vytvořit strukturovanou osnovu na základě textu (PL/aktivita 2), vysvětlit termíny v kontextu (PL/aktivita 4), interpretovat statistická data (PL/aktivita 5)

Použít – vytvořit věty se slovy z textu a použít je v kontextu (PL/aktivita 4)

Zapojení vyšších myšlenkových procesů

Analyzovat – načrtnout text o jiném druhu ovoce (PL/aktivita 7)

Hodnotit – posoudit vlastní práci – sebehodnocení (PL/aktivita 8)

Tvořit – vytvořit prezentaci (PL/aktivita 2, 7)

Kulturní rozdíly

Odlišné pěstování plodin v různých zemích světa – v Brazílii jsou plantáže monokultur pomerančovníků větší než v jižní Evropě, proto musejí být plody více chemicky ošetřovány. Pěstování různých druhů plodin ve světě, odlišný přístup ke konzumaci těchto plodin.

MV a PT

PT: Osobnostní a sociální výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Environmentální výchova

MV: Matematika, Výtvarná výchova, Český jazyk

Pomůcky

Obrázky s ovocem nebo čerstvé ovoce, encyklopedie, učebnice nebo internet, plakáty, fixy 

1. hodina

 

1. Welche Obstsorten baut man in Tschechien an und welche muss man aus dem Ausland holen? Sortiert das Obst in zwei Spalten (Tschechien/Ausland) in eurem Heft.: 10 min, inter. U–Ž, Ž–Ž

Jedná se o motivační aktivitu, kdy si žáci zopakují německé názvy druhů ovoce a roztřídí je podle toho, kde se plodina obvykle pěstuje. Učitel přinese do hodiny 15 až 20 druhů čerstvého ovoce nebo žákům vystříhá kartičky s obrázky jednotlivých druhů ovoce, Příloha 1 -  Obstsorten. Může se jednat o následující druhy ovoce:

Tschechien: Ausland:

Birne, Apfel, Pfirsich,
Trauben, Kirsche, Erdbeere,
Himbeere, Aprikose/Marille

Melone, Ananas, Kiwi,
Banane, Orangen, Zitrone,
Mandarine

Žáci nejprve pracují ve dvojicích, kdy si zapisují německé názvy roztříděného ovoce do sešitu, poté následuje společná kontrola v plénu.

 

2. Lest die folgenden Texte und ergänzt den Steckbrief zum Orangenbaum und präsentiert dann das Ergebnis euren Mitschülern.: 15 min, inter. Ž–Ž, individuální práce

Žáci si přečtou dva krátké texty a na základě čtení s porozuměním doplní do Přílohy 2 – Steckbrief – Orangenbaum klíčová slova. Při zpracování této aktivity je dobré se žáky zopakovat typy plodů: malvice, peckovice a bobule (něm. die Afterfrucht, die Steinfrucht, die Beere). Následně prezentují svému spolužákovi v jednoduchých větách zjištěné informace. Na závěr může proběhnout i prezentace v plénu jako kontrola.

 

3. Lest in Gruppen den Text und schreibt gemeinsam das Wort-Alphabet! Benutzt dabei die Wörter aus dem Text. Sucht wichtige Wörter im Wörterbuch.: 20 min, inter. Ž–Ž

Žáci v této aktivitě pracují s textem, hledají klíčová slova a zapisují je do připraveného pracovního listu s abecedou. Právě počáteční písmena jednotlivých slov jim pomáhají k zápisu. Při neznalosti hledají žáci neznámá slovíčka ve výkladovém slovníku. V této aktivitě se očekává, že budou žáci při práci ve skupinkách používat i mateřský jazyk.

 

 

 

2. hodina

 

4. Bildet neue Gruppen und erklärt den Mitschülern die Wörter aus dem Wort-Alphabet in den Sätzen. Die Sätze sollen in Zusammenhang mit dem gelesenen Text stehen.: 20 min, inter. Ž–Ž

Žáci pracují nejprve ve skupinkách, ve kterých již pracovali při čtení textu a zápisu slov do pracovního listu s abecedou. Ve skupině žáci společně formulují věty ke slovům z abecedy a dbají o jejich zařazení do kontextu i na gramatickou správnost vět. Takto pracují prvních deset minut, poté se vytvoří ve třídě nové dvojice (ne dvojice z původních skupin) a prezentují si ve dvojicích jednotlivé věty. Tak se mohou zapojit i slabší žáci, kteří si vyzkoušeli tvorbu vět v předešlé fázi se skupinou. Učitel působí v této části jako pomocník a naslouchá prezentaci, případně koriguje obsahové nedostatky nebo jazykové chyby.

 

5. Seht die Statistik zum Thema Die wichtigsten Anbauländer von Orangen an. Interpretiert die Ergebnisse und berichtet.: 10 min, inter. Ž–Ž

Žáci vytvoří opět nové dvojice a na základě statistických informací interpretují dané skutečnosti. Žáci mohou využít jazykovou podporu při tvorbě jednotlivých vět, učitel funguje opět jako rádce, případně opravuje chyby.

 

6. Testet euch selbst. Lest die Texte noch einmal und beantwortet schriftlich die Fragen.: 15 min, inter. individuální práce, Ž–Ž

Žáci na základě znalostí z této i předešlé hodiny odpoví písemně na dané otázky k probranému tématu. Každý pracuje samostatně a jde o kontrolu získaných znalostí. Vyučující si pak sám rozhodne, zda kontrola proběhne v plénu, či si odpovědi od jednotlivých žáků vybere a ohodnotí je známkou.

 

 

 

3. hodina

 

7. Bereitet eine Präsentation über eine andere Obstsorte vor. Vergesst nicht die wichtigsten Anhaltspunkte: Frucht, Pflanze und Anbau.: 30 min, inter. Ž–Ž

Žáci na základě znalostí si za domácí úkol jako samostatnou práci připraví prezentaci o jiném druhu ovoce. Prezentace se musí skládat ze tří obsahových částí: Frucht, Pflanze a Anbau. Forma prezentace je na žácích. Žáci mohou využít šablonu, která je přílohou úlohy 2. Nesmí ovšem zapomenout, že musí dopracovat samostatnou část Anbau. Prezentují v další hodině v plénu nebo v menších skupinkách, ostatní žáci prezentaci hodnotí. Na závěr diskutují žáci o splnění zadání a mohou vyhlásit i nejlepší prezentaci. Učitel funguje jako poradce či komentátor.

 

8. Deine Selbstevaluation: 15 min, žáci individuálně

Žáci by měli po realizaci všech aktivit dostat dostatečný časový prostor pro vlastní zhodnocení všech činností. V rámci této části je možné společně shrnout i nezbytné poznatky.

HODNOCENÍ

ÚLOHA 6

Učitel hodnotí zodpovězení otázek k tématu body, kdy za každou odpověď je možné udělit až 2 body. Za úlohu je možné získat celkem max. 14 bodů. Procentuální přepočet bodů odpovídá výsledné známce, viz přehled níže.

 

ÚLOHA 7

V této úloze se hodnotí vytvoření vlastní prezentace, která je hlavním výsledným produktem celého učebního plánu, v logické návaznosti v německém jazyce.

Celkem je možné udělit 20 bodů = 100 %.
Konkrétně se hodnotí:
Procentuální přepočet bodů odpovídá
následující výsledné známce:

a) splnění zadání – 5 bodů
b) struktura prezentace – 5 bodů
c) forma, vizualizace a celkový dojem – 5 bodů
d) jazyková správnost, fonetika – 5 bodů

1
2
3
4

100 % – 91 %
90 % – 76 %
75 % – 60 %
59 % – 41 %
40 % –

 

 

ŘEŠENÍ

ÚLOHA 1

Tschechien: Pflaume, Birne, Apfel, Pfirsich, Trauben, Erdbeere, Himbeere, Marille
Ausland: Melone, Ananas, Kiwi, Banane, Orangen, Zitrone, Mandarine

 

ÚLOHA 2

Steckbrief: Orangenbaum
Frucht: Orange Pflanze: Orangenbaum
Form: Beere, kugelig, einförmig Familie: Rautenwächse
Farbe: hellorange bis dunkelrot Gestalt: Baum oder Strauch
Produkte (wozu verarbeitet?): Marmelade, Fruchtsaft Blatt: länglich, einförmig, ledrig
Haupterntezeit: von Juli bis Dezember Blüte: weiß, stark duftend
Das wichtigste Anbauland: Brasilien Sorten: Pera, Natal, Valencia

 

ÚLOHA 3

Možné řešení (pro ukázku bylo zpracováno několik písmen z abecedy):
A – Anbau, Anbaufläche, Äquator, arbeitsintensiv
B – Blüte, Brasilien, Boden, beheizen
E – Ernte, Experimentieren, Erde, erfolgen
K – Kreuzung, komplett
L – Limetten
M – Monokultur, Mittel, Mandarine, Maßeinheit, manuell
O – Orange, Orangenseuche, Orangenproduktion
P – Plantage, Pflanzenkrankheit, Pomelo, pflücken
V – vernichten, verhalten
Z – Zitrusfrüchte, Zitrone, Zuckergehalt

 

ÚLOHA 4

Možné řešení:
Limetten sind Zitrusfrüchte.
Eine Frostnacht kann die gesamte Blüte vernichten.
Große Monokulturen sind anfällig für (leiden an) Pflanzenkrankheiten.

 

ÚLOHA 5

Možné řešení:
Die Statistik zeigt die wichtigsten Anbauländer von Orangen.
Nur 2,13 % der Weltproduktion von Orangen erfolgt in Pakistan.
Dagegen ist Brasilien mit fast 35 % und 22,87 Mil. Tonnen der größte Produzent von Orangen weltweit. 

 

ÚLOHA 6

a) In welchen Gebieten wachsen Orangen vor allem?
Orangen wachsen vor allem in einem Gürtel ober- und unterhalb des Äquators.

b) Was misst die Einheit Brix?
Die Einheit Brix misst den natürlichen Zuckergehalt des Saftes.

c) Welche Probleme ergeben sich aus Monokulturen?
Große Monokulturen sind anfällig für tierische Schädlinge und Pflanzenkrankheiten.

d) Nenne die drei wichtigsten Anbauländer von Orangen.
Die drei wichtigsten Anbauländer von Orangen sind Brasilien, USA und Mexiko.

e) Zu welcher Familie gehören die Orangenbäume und wie sieht die Pflanze aus?
Die Orangen gehören zu der Familie Rautengewächse. Es ist ein Strauch oder ein kleiner Baum mit bedornten Zweigen und länglich-einförmigen, ledrigen Blättern.

f) Wann erntet man die Orangen in Südeuropa? (steht nicht im Text)
Die Ernte erfolgt sieben bis zehn Monate nach der Blüte.

g) Welche Orangensorten kann man unterscheiden?
Man kann die Sorten Pera, Natal oder Valencia unterscheiden.

 

 

ROZŠÍŘENÍ

Žáci využijí šablonu Přílohy 2, dohledají informace o dalším druhu ovoce a vypracují další „Steckbrief“.
V této aktivitě je důležitá práce se zdrojovými dokumenty. Učitel může ve spolupráci s žáky vytypovat několik webových stránek, na kterých jsou validní informace o ovocných druzích.
Pokud se žáci setkali při zahraničním pobytu nebo na dovolené s nějakým exotickým druhem ovoce, mohou o něm připravit informace a prezentovat je spolužákům.

 

 

CITACE

Citace textů:
Text v úloze 2 byl volně převzat podle: de.wikipedia.org: Orange (Frucht) [cit. 2012-08-15]. Dostupné z WWW: <http://de.wikipedia.org/wiki/Orange_%28Frucht%29>.
KAMPEN, H. Rund um die Orange (II.) Ein Vorhaben im 8. Jahrgang [online]. 2012 [cit. 2012-08-27]. Dostupné z WWW: http://www.weltinderschule.uni-bremen.de/pdf/orange1.pdf


Zdroj obrázků přílohy 1:
Ovoce [online]. 2011 [cit. 2012-08-27]. Dostupné pod licencí Creative Commons z WWW: <http://wiki.rvp.cz/Kabinet/0.0.0.Kliparty/Ovoce>
Čeština pro žáky-cizince: 7 – Jídlo a pití [online]. 2010 [cit. 2012-08-27]. Dostupné pod licencí Creative Commons z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/9709/CESTINA-PRO-ZAKY-CIZINCE-7—JIDLO-A-PITI.html/>
Tangerine [online]. 2012 [cit. 2012-08-30]. Dostupné pod licencí Public domain z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tangerine_2009-03-11.jpg>
VIATOUR, L. Kiwi (Actinidia chinensis) [online]. 2008 [cit. 2012-08-30]. Dostupné pod licencí Creative Commons z WWW:: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kiwi_(Actinidia_chinensis)_1_Luc_Viatour.jpg>

Zdroj obrázku přílohy 2:
Histoire et culture des orangers A. Risso et A. Poiteau [online]. 2007 [cit. 2012-08-27]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Histoire_et_culture_des_orangers_A._Risso_et_A._Poiteau._–_Paris_Henri_Plon,_Editeur,_1872.jpg&filetimestamp=20070514091424>

Loga